blanket and omusubi

[日本語はこちら]

the blanket I was working on in my last post was finished! well, it has been finished for a while but unfortunately I couldn’t find the time to write a post for this.

to recap, this was project #2 blanket in crochet motif <3>. My intention was to use up yarns from my stash so I wasn’t sure how big it was going to be. I made 13 squares and used 12 of them (one became a lovely coaster on my desk). In fact, the finished size turned out to be 21″ x 15″ – too small to be called a “blanket”. but it still covers my knees and is nice when a whole blanket is too heavy and too warm but your knees need a little bit of cover.

I was also working on these little “omusubi obakes” (omusubi = rice balls, obake = ghosts) from amigurumi de yururi. this book is one of my favorite amigurumi books and I’ve already made a few cute amigurumis. these “rice ball ghosts” were something I’ve wanted to make for quite a while and am happy that I finally get to make it!

the good thing about this pattern is that you can use your scrap yarns of many different colors. the standard color for the nori (seaweed) part would be black as in the photo, but the pattern uses greens and red purple, too. I’d also use light brown for the rice part to make it like a rice ball with brown rice. I’d definitely make these omusubis again when I have a bit of scarp yarn left in my stash.

更新が遅れましたが、先日の日記に書いたモチーフ編みの毛布、少し前に完成していました!これはモチーフつなぎ<3>から2番目の毛布です。モチーフに挑戦することと、在庫処分をすることを目的としていたので、サイズは気にせず、とりあえずひたすら糸を使い切り。結果、13枚モチーフができたので、12枚をつなぐことにしました。(最後の1枚はコースターとして活躍しています♪)つないでみると、横53cm、縦が38cmと、毛布と呼ぶには小さいだろ?!なサイズ。それでも、膝にちょこんとのっかってくれて毛布は暑苦しいけど、ちょっと膝が寒い….というような時に活躍してくれてます。

それから、かぎ針気分にのっかって、おむすびおばけも作っちゃいました♪これはあみぐるみでゆるりからです。この本はかなりお気に入りで、これで4作目(プラス作りかけが1つ)。おむすびおばけも本を買ったときから作りたいと思っていた作品なので、ようやく作ることができて、しかもかわいいし、大満足です。のりの部分も黒にとらわれず、緑とかレッドパープルとかも使われててとてもかわいい。またちょこっと糸が余ったときとか、作ろうと思うけど、お米の部分を薄茶色にして玄米おむすびとかもかわいいかもしれない….と想像を膨らませております。

Advertisements

4 responses to “blanket and omusubi

  1. これって巻きかがりでくつけるモチーフですか?
    私、モチーフ苦手なんで憧れです。
    配色も爽やかです。
    編みぐるみもゆるキャラでほんわかで可愛いなぁ

  2. 糸の配色がさわやかで素敵です!この何色というのだろう?緑がかった水色、Teal??が映えていて好きだわ!いや~ん、あたしもモチーフがやりたくなってきた。うずうず。

    おむすびくんはおばけなの??かわゆいおばけね!
    玄米もありあり!まだらにして雑穀米もおもしろそう。お赤飯もあり!頭の上からえびのしっぽを出して天むすおばけとか!!うわ~このシリーズのねたはつきませんな~

  3. > 紫音さん。

    モチーフは初挑戦で、もちろん(?)miyayoさんの影響です。バッグとかかわいいのいっぱい作っていたから。むかーしむかしドイリーにハマっていたことがあるのでいけるかなぁと、がんばってみました♪

    楽しかったですよ〜。良かったら是非。はぎは2枚、裏を中にしてこま編みです。ふつうにかぎ針気分ではいでふちまで編めるので良かったよ♪

    > miyayoさん。

    紫音さんのコメントにも書いたけど、モチーフはmiyayoさんからの影響ですよ〜。いつかはみやりんが作ってたみたいなバッグを作るのを目標にしてますb

    雑穀米、お赤飯に、天むすとは!楽しい〜。
    ちっこいおばけで、すぐに完成するから、他のプロジェクトの合間にでもやってみま〜す。

  4. 私もモチーフ始めました。
    という報告をしておこうと思いまして。。。
    頑張ります

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s